| toon 2 reacties
Horica gelegenheid Tof aan de Markt liet gisteren ter gelegenheid van het WK 2010 op goed geluk een dronken tros ballonnen los op de spits van de St-Janskerk in onze stad. De hoge attentiewaarde van het uren durende kleurige ballenspel, waarbij het kruis van Christus verbleekte, wekte de ergernis van het kerkbestuur. ‘Een heidense daad‘, ‘reclame vanuit een hinderlaag‘, ‘onrechtmatige marketing‘, zo klonk het gemopper. Niet zonder reden: De ballonnen zouden de nederdalende Heilige Geest kunnen verstoren. De Geest zou door draaiduizeligheid bevangen door de verkeerde kant van de steeg kunnen aankomen in een kunsthol in plaats van bij de gelovigen. Geen enkel risico mag worden gelopen, de tijd loopt ten einde. Daarbij heeft de kerk van oudsher het monopolie op het hoogste punt in de stad, en wie alleen al naar de spits wijst kan rekenen op een hartig gesprek met vrome gevolgen voor eventuele subsidies of vergunningen voor de rest van het leven. Gevraagd om een reactie van het biermerk dat dit promotiemateriaal vervaardigt: Bij ons is een dergelijke wetgeving niet bekend.